Integrasi Dalam Perlembagaan

 

  MPU 21032 PENGHAYATAN ETIKA & PERADABAN

NAMA PENSYARAH:MISS DAYANGKU FARAH AZEILA BINTI AWG MOHAMMAT

KELAS : 3H

DISEDIAKAN OLEH:

1.SONEADORA ANAK JONATHAN
(20DDT19F1118)

2.ELYAKIM EMOI ANAK GEORGE
(20DDT19F1031)

TAJUK
INTEGRASI DALAM PERLEMBAGAAN
PERLEMBAGAAN SEBAGAI TIANG SERI DAN INTEGRASI



SEJARAH DEFINISI DAN KONSEP PERLEMBAGAAN

Perlembagaan persekutuan merupakan salah satu set undang-undang tertinggi bagi negara Malaysia dan setiap individu harus mematuhi keluhurannya.Perlembagaan ini telah digunakan sejak tanah melayu Ketika itu sudah mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Ia juga dianggap sebagai panduan mengatur dan menyaraskan pemerintahan sebuah negara.Perlembagaan ini digubal semasa berada di parlimen sebanyak tiga kali pendengaran (perdebatan).Perlembagaan umumnya dibahagikan kepada 2 jenis iaitu perlembagaan bertulis dan tidak bertulis.Perlembagan Malaysia ialah perlembagaan bertulis dan badan perundangan,kehakiman dan eksekutif yang mendapat kuasa daripada perlembagaan.Perlembagaan Malaysia ini juga mengandungi 15 bahagian ,183 perkara dan 13 jadual.


PERLEMBAGAAN SEBAGAI TIANG SERI DAN TAPAK INTEGRASI

1.      Menyarankan masyarakat untuk merujuk kepada undang-undang yang sama sebagai

     I.Bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu

     II.Agama Islam dijadikan sebagai agama persekutuan

     III.Rakyat adalah bebas dan berhak untuk menganuti dan mengamalkan atau mengembangkan           agama masing-masing.

2      Menjaminkan kestabilan politik dan sistem pentadbiran negara

     I.Membolehkan kerajaan mengisytiharkan sebagai Kawasan keselamatan

     II.Menjelaskan kuasa-kuasa yang khas dalam pasukan keselamatan.

3.       Menjamin keselamatan dan kesejahteraan rakyat

      I.Rakyat mendapat hak untuk bebas bersuara kerana itu merupakan hak asasi rakyat mengikut akta  

       undang-undang yang ditetapkan.

4.       Melindungi kepentingan semua kaum dengan keadilan sosial.

      I.Dengan menentang perbuatan negatif dan yang boleh memudaratkan orang lain untuk 

      menghentikan ataupun mencegah salah laku tersebut.


KONSEP ,KEPERLUAN DAN PENGHAYATAN TAPAK INTERGRASI

Tapak intergrasi ialah merupakan sebuah ruang yang abstrak dan ruang yang nyata dimana kita dapat melihat pelbagai pihak yang mempunyai  etika mahupun peradaban berbeza semasa bertemu dan menjadikan ikhtiar untuk mendapatkan persetujuan secara aman dan harmoni tanpa melakukan keganasan antara satu sama lain.Ia juga proses untuk mewujudkan identiti nasional dalam kalangan kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan ,sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.


STRATEGI TERKINI KERAJAAN DALAM MEMPERKASAAN INTEGRASI

         I.              MAJLIS PERUNDANGAN KEHARMONIAN RAKYAT MPKK

       II.              PELAN TINDAKAN PERPADUAN NEGARA (PTPTN)

     III.             ISU-ISU PERKAUMAN DAN AGAMA

    IV.               SILANG KERJAYA DAN KEFAHAMAN

      V.               MESEJ DAN SLOGAN PERPADUAN

    VI.              JARINGAN KERJASAMA STRATEGIK

   VII.             PASUKAN PEMANTAUAN ISU-ISU SEMASA PERPADUAN

 VIII.             JAWATANKUASA PENGURUSAN ISU PERPADUAN (JPIP


TIGA PLATFORM DALAM INTEGRASI

1.       Makro (PERANAN KERAJAAN)

2.       Meso (PERANAN NGO)

3.       Mikro (PERANAN RAKYAT)


 MAKRO (PERANAN KERAJAAN)

1.Perlembagaan Persekutuan

          I.         Menjadikan Raja berpelembagaan untuk dijadikan sebagai simbol perpaduan,Bahasa ibunda iaitu Bahasa melayu harus dipelajari,agama lain boleh diamalkan dan perkara 153 menjaminkan kepentingan minoriti lain.

        II.        Keluhuran perlembagaan dalam prinsip rukun negara menjadi ejen penyatuan masyarakat       yang berbilang kaum.

       III.        Rukun negara telah disytiharkan pada 31 OGOS 1970 dan mengandungi 5 prinsip rukun negara.

      IV.          Perkara 8 menjaminkan hak kesamarataan yang amat pentiing untuk mengelak berlakunya dikriminasi.

        V.         Setiap rakyat harus menghormati ,menghargai dan memahami maksud dan kandungan serta latar belakang sejarah pembentukan perlembagaan negara untuk mengelakkan kucar -kacir antara rakyat.

2.Jabatan Perpaduan negara dan integrasi nasioanal

STRATEGI JPNIN MELALUI PELAN TINDAKAN PERPADUAN DAN INTEGRASI NASIONAL

         I.            Media massa

       II.            Pendidikan

     III.            Agama

    IV.            Kebudayaan

      V.            Keselamatan

3.Sekolah kebangsaan

Sekolah perlu mengadakan banyak aktiviti antara etnik . Melalui aktiviti itu dapat memberikan kesedaran kepada pelajar tentang kepentingan interaksi antara etnik.

4.Sekolah Wawasan

STRATEGI

     Dengan menambahkan aliran di sekolah-sekolah yang sedia ada.

5.Rancangan Malaysia

          Kerajaan telah menitikberatkan isu-isu ini dalam setiap rancangan pembangunan negara yang

          dirancang.

 6.Program Latihan Khidmat Negara(PLKN)



      OBJEKTIF

I.Untuk menanam semangat patriotik dan cintakan negara di kalangan generasi anak muda atau remaja.

II.Menanam semangat kesukarelaan di kalangan remaja.

       Kesan Penyertaan PLKN

                   I.Belajar adat,budaya serta cara beragama pelbagai kaum.

                   II.Bertoleransi dan bekerjasama setiap individu dalam melaksanakan tugas secara

                       berkumpulan.

       7.Wawasan 2020

                   I.Wujud negara Malaysia Bersatu untuk mencapai matlamat .

                   II.Wujud masyarakat yang mempunyai sikap moral dan beretika.

                   III.Wujud masyarakat yang penyayang  dan budaya menyayangi.

        8.TN50

                   I.Mengubah negara untuk berpendapatan tinggi yang banyak bergantung kepada cukai .

                   II.Pelaburan dan pinjaman luar bagi mewujudkan pekerjaan baru.

                   III.Pembinaan infrastruktur yang baru untuk Kawasan luar bandar dan lain-lain.


MESO (PERANAN NGO)

     1.NGO Sosial (ASPEK SOSIAL)

      2.NGO Keselamatan dan hak asasi (ASPEK KESELAMATAN DAN HAK ASASI)

      3.NGO Pendidkan dan keagamaan (ASPEK PENDIDKAN DAN KEAGAMAAN)

 

MIKRO (PERANAN RAKYAT)

         1.Rumah terbuka

             I. Diadakan oleh setiap kaum apabila tiba musim hari perayaan

             II.Aktiviti kunjung-mengunjungi ke rumah jiran walaupun berbeza etnik.

             III.Menitikberatkan ciri sensitif seperti makanan yang dihidangkan.

  


         2.Penerimaan Budaya

                I.Masyarakat sekarang saling menerima budaya berbeza dari etnik yang lain.

                II.Masyarakat saling hidup berjiran walaupun berbeza etnik,agama ataupun budaya.

         

         3.Rukun tetangga

                 I. Menggalakkan hubungan kaum dan integrasi nasional

                 II.Meningkatkan kualiti hidup.

 

          4.Program di IPT

                  I.Hal ehwal pelajar perlu memainkan peranan aktif dalam merangka aktiviti -aktiviti dan

                  program yang menjurus kepada perpaduan kaum

                  II.Memupuk nilai-nilai murni atau budaya dapat diberi melalui subjek yang ditetapkan.


 

          5.Kelab perpaduan

                   I.Menggalakkan mahasiswa turut menyertai kelab perpaduan untuk aktiviti kokurikulum

                     Seperti ceramah,pameran,sukan harus dilaksanakan di pelbagai peringkat di kalangan

                     pelbagai kaum.


          6.Tapak integrasi tidak rasmi

                  I.Rakyat harus bersatu untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP)bagi memerangi  

                  Covid-19

                 II.Saling mengingatkan dalam aspek penjarakan sosial.

                 III.Menghormati pasukan keselamatan dan anggota barisan hadapan serta bersedia untuk

                  menawarkan diri .

                                           

Secara keseluruhan,integrasi dalam perlembagaan ini sangat penting bagi mengekalkan keharmonian masyarakat yang berbilang kaum,negara dan agama. Sekiranya berlaku perpecahan atau bertelingkah masyarakat yang berbilang kaum, negara yang aman dan harmoni ini akan menjadi kacau bilau dan rusuhan yang  akan menyebabkan ketidakstabilan ekonomi dan turut menjejaskan pembangunan negara. Masyarakat juga harus memainankan peranan untuk menjadi penggerak yang  utama bagi memupuk dan mengekalkan perpaduan antara kaum dalam usaha bagi mencapai matlamat ke arah negara yang  maju serta memastikan pembangunan ekonomi negara dengan aman dan damai .

 


RUJUKAN

http://anyflip.com/pucrs/gjat/basic

https://www.coursehero.com/file/57704920/TOPIK-6-PEMBENTUKAN-TAPAK-INTEGRASIpdf/

https://www.slideshare.net/rosnabil/konsep-perlembagaan

https://www.slideshare.net/norhayatifatmitalib1/minggu-2-konsep-integrasi-etnik


DISCLAIMER:Blog ini ditulis sebagai E-Folio kami.Kumpulan kami menggunakan pelbagai sumber dari pelbagai pelajar mahupun pensyarah sebagai rujukan.


 





Comments